Ahoj, určitě víte, že v Las Vegas zrovna proběhla obrovská přehlídka technologií CES 2014. Takže co z toho plyne pro svět designu? Víc než je na CES obvyklé. Letošním tématem totiž byla wearable technology, neboli nositelná technologie. Nositelná neznamená určená k instalaci do nosu, nýbrž určená k nošení na sobě. Začnu tedy nějakými koncepty z této oblasti.

Základní teze wearable tech zní dle webu wired.com a v mém kostrbatém překladu takto:

„Pokud na sobě někdy chceme nosit počítače, musí být natolik stylové, že bychom je nosili, i kdyby to počítače nebyly.“

Výrobci se tím pomalu začínají řídit a budoucnost nositelných technologií vypadá našláple, jak ukazuje na příkladech i Bill Wasik v tomto super článku.

Magazín Wired pro své nové lednové číslo v reakci na téma letošního CES najal designérské studio Branch,aby mu na titulní stránku vytvořilo návrh smartwatch neboli chytrých hodinek. Vzpomenu-li si na své dětství, tak největším králem ve třídě byl jeden kluk s hodinkami Casio, které v sobě měly zabudovanou kalkulačku, databanku a teď to nejlepší, uměly na dálku ovládat televizi. Jejich jediná nevýhoda spočívala v tom, že byly větší než hlava onoho chlapce. (Ale to se s postupem do vyšších ročníků téměř eliminovalo.) Hodinky Branch jsou oproti tomu velmi elegantní. Více o jejich vzniku a podstatě jejich fungování, která je na rozdíl od prvních pokusů Samsungu a dalších zase trochu blíže výše uvedenému principu wearable technology, se dozvíte zde. A pak se mrkněte i na digibrýle tamtéž.

Chytré hodinky exkluzivně navržené studiem Branch pro magazín Wired.

 

 

Nositelné technologie nejsou jediný trend roku 2014, i když s nimi některé další úzce souvisí. Důrazně doporučuji si prostudovat tento souhrn z mého oblíbeného trendwatchingu. Snažte se využít toho, že vám z tohoto webu vybírám to nejlepší, protože jak jste možná zaregistrovali, jsou to nejnepřehlednější stránky světa. Očividně nový trend.

Všiml jsem si hlavně sluchátek Mico, která vám pouští hudbu dle vaší nálady. Super koncept, bohužel jsou sluchátka absurdně monstrózní, snad to designéři časem doladí. A protože jsem měl nedávno menší cykloincident se sanitkou, líbí se mi i elektroskůtr Xcuty One, který vám v případě, že to někde položíte, sám zavolá pomoc a ještě dobře vypadá.

Pozorujte, že zatímco jeden trend je No Data neboli snaha společností o minimální zaznamenávání dat o svých zákaznících, ostatní trendy se naopak budou týkat hlubšího zapojení do sociálních sítí pomocí technologií, a dokonce mapování našich pocitů. Bez No Data principu by se tato druhá oblast z očividných důvodů nemusela zcela rozvinout.

 

Elektroskůtr Xcuty One se o vás postará.

 

Měli jste také potřebu někdy prozvonit vaše klíče? Nebo peněženku? Rukavice? Boty? Psa? Dítě? Máte konečně příležitost, protože na Kickstarteru se objevil nový projekt bluetooth klíčenek BringTags. Popravdě, nikdy jsem tolik netoužil po nějakém gadgetu jako po tomto. Klíčenka připojená k nějaké vaší nezbytnosti je spojená s telefonem a můžete ji tak snadno najít až do vzdálenosti 150 (i zlodějských) stop. Kdo ztrácí telefon, nezoufá, protože ten je zase bezdrátově spárován s nabíječkou Bringrr ve vašem autě, která vám dá vědět, pokud odjíždíte bez něj (telefonu). A kdo ztrácí auto (proto ta předchozí závorka), tak tomu už není pomoci.

 

Kabelka, kterou nikdy neztratíte.

 

 

Teď se pustím do malinko kontroverznějších vod. Je žlutý, má červené vlasy a pruhované punčochy a všichni ho nenávidíme. Nebo to aspoň tvrdíme, ale kdo by čas od času nedostal chuť na trochu drcených zobáků a vratiprstů neznámých zvířat? McDonald’s není tolik zajímavý svojí nabídkou potravy, jako některými prvky své corporate identity. V tomto odkazu najdete souhrn grafických řešení obalových materiálů pro tento fastfoodový řetězec prakticky od doby jeho vzniku. Všimněte si, že jsou na tuto oblast „kavárenství“ často překvapivě docela trendy a kvalitní. A podezřele nabuzují chuť k jídlu. Na porovnání přidávám krásné obaly pro čínskou restauraci ve Stockholmu.

Minimalistický kelímek pro čínskou restauraci ve Stockholmu. Srovnejte s vizuálem českých čínských restaurací.

 

 

Nakonec vám dopřeji trocha mravokárného kázání. V Lidových novinách se objevila zpráva, že nové uniformy pro České aerolinie nejspíš navrhne Blanka Matragi (vypněte si zvuk před kliknutím na odkaz). Byli jsme tím v CZECHDESIGN natolik pobouřeni, že jsme hned kontaktovali ostatní oslovené designéry v řízení, jak je možné, že se nezúčastnili. Jeden z nich to shrnul asi za všechny, parafrázuji: „Měl jsem hodně práce, mail s nabídkou jsem si nepřečetl celý a pak to vypustil z hlavy.“ Z toho vyplývají dvě věci. Zaprvé, designéři, snažte se trochu! Uniformy budou nepřímo reprezentovat náš stát a pro vás samotné budou skvělou reklamou. Ale tento článek není pro designéry. Takže zadruhé, firmy, pečlivě vybírejte koho v tendru oslovujete a snažte se získat mladé a neokoukané talenty, i když občas neodpovídají na maily. Nechci říct, že by byla Blanka stará čarodějnice, ale chtělo by to přeci jen něco více svěžího, nemyslíte? Podívejte se na deset nejlepších uniforem roku 2013 dle serveru thedesignair.net, některé jsou úlet, ale třeba ty francouzské se mi moc líbí.

Uniforma pro Air France od Christiana Lacroix.

 

Za dva týdny, ahoj!

 

Zdroje obrázků:
http://www.wired.com/design/wp-content/uploads/2013/12/0214WIFBRELE007_sq.jpg
http://bringrr.com/images/slideshow/yellow-bag.jpg
http://www.xkuty.com/images/xkuty.jpg
http://ambalaj.se/wp-content/uploads/2013/12/beijing-8-food-packaging-design-2.jpg
http://www.airfrance.us/US/common/common/img/visuels/generique/cdp/unif05/uniforme_3.jpg